Gesloten bemonstering

Wat wij doen

Ronald Wieggers

'Wij (Shell Terminal, Arnhem) krijgen hier minerale oliën aangeleverd per binnenvaartschip: benzine, diesel, ethanol, biodiesel, zo'n 350 tot 400 schepen per jaar.

Die oliën worden hier met 2 ondergrondse leidingen van 400 meter in grote opslagtanks gepompt.'

Hoe het ging

'Voordat een schip zijn lading aflevert, neem je een monster om de lading te analyseren. Vroeger gebeurde dat met een open bemonstering. Dat wil zeggen dat je de tank opent en daaruit een monster van een halve liter neemt. Daarbij komt altijd een grote hoeveelheid benzinedamp vrij.

De medewerkers hebben natuurlijk een gasmasker, helm en bril, maar toch is er sprake van blootstelling. En het komt ook in het milieu terecht.'

Wat er veranderde

'Wij zijn in 2007 begonnen met gesloten bemonstering. Daarbij gebruik je een dopak-systeem, ofwel een inzetstuk in de leiding of op de scheepstank, waarmee je direct een monster voor analyse kunt aftappen.'

Resultaten

'Toen we met gesloten bemonstering begonnen, was er enige weerstand. Mensen waren niet gewend hiermee te werken, en je moet even leren hoe je het precies doet. Maar het werd mondjesmaat geaccepteerd, en nu vindt iedereen het prettig werken, en wordt erom gevraagd. Het is nog niet wettelijk verplicht, maar bij Shell wel. Bij een bezoek van de Arbeidsinspectie vonden zij het een voorbeeld van hoe je veiliger kunt werken.'