Dossier Schiphol

De Nederlandse Arbeidsinspectie houdt toezicht op de luchthaven Schiphol.

De Arbeidsinspectie kijkt naar eerlijke, gezonde en veilige werkomstandigheden voor de medewerkers van de luchthaven. Het gaat bijvoorbeeld om de fysieke belasting van personeel tijdens het werk, maar de Arbeidsinspectie kijkt ook naar de psychosociale belasting van werknemers. Hoe hoog is de werkdruk? Hoe gaat het werken met gevaarlijke stoffen en hoe groot zijn de risico's op een ongeval? Krijgt personeel voldoende betaald en worden de arbeidstijden gerespecteerd?

De afgelopen jaren heeft de Arbeidsinspectie op basis van risicogerichte projecten en meldingen honderden inspecties/onderzoeken uitgevoerd. Onder meer op de fysieke belasting van de medewerkers en de blootstelling aan gevaarlijke stoffen.

Om inzicht te geven over afgeronde en lopende procedures ten aanzien van fysieke belasting bij de bagage afhandelaren en blootstelling wordt het Dossier Schiphol op deze website actueel gehouden. Het dossier wordt gevuld met relevante, openbare informatie.

Fysieke belasting

De Arbeidsinspectie eist (maart 2023) dat het afhandelen van bagage in de bagagehallen volledig geautomatiseerd, dan wel gemechaniseerd wordt. De eis beoogt dat de gevaren voor de gezondheid door fysieke belasting van grondpersoneel wordt voorkomen.

Bagage-afhandelaren stellen met Schiphol een plan van aanpak op voor het automatiseren/mechaniseren, zoals gesteld in de eis. De Arbeidsinspectie heeft regelmatig contact met de betrokken werkgevers en Schiphol over de voortgang.

De bagage-afhandelaren moeten in de tussenliggende (korte termijn) periode - totdat de volledige mechanisering is gerealiseerd - ervoor zorgen dat de werknemers niet meer structureel handmatig bagagestukken hanteren om fysieke belasting te beperken. Daarvoor moeten ze hulpmiddelen inzetten en werkzaamheden afwisselen.

De Arbeidsinspectie constateerde bij inspecties in 2023 en in 2024 dat enkele betrokken bedrijven nog onvoldoende maatregelen nemen - zoals de inzet van tilhulpen en het afwisselen van taken - om de fysieke belasting te beperken. Medewerkers voeren nog steeds fysiek belastende bagage werkzaamheden uit die de gezondheid en veiligheid in gevaar kunnen brengen.

In 2023 kregen de 6 bagage-afhandelaren een last onder dwangsom (LOD) opgelegd. De dwangsommen zijn afgerond en worden geïnd.

Een viertal bedrijven hebben in 2024 opnieuw last onder dwangsommen gekregen, omdat ze onvoldoende de fysieke belasting van hun medewerkers beperken.

De Arbeidsinspectie blijft bij alle bedrijven controleren of de benodigde maatregelen getroffen worden of gehandhaafd blijven. Ook houdt de Inspectie vinger aan de pols met betrekking tot de gestelde eis. Waar nodig treedt de Inspectie handhavend op.

Blootstelling gevaarlijke stoffen

In maart 2023 heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie 9 besluiten genomen naar aanleiding van een handhavingsverzoek van FNV over klachten van platformmedewerkers op luchthaven Schiphol. De Arbeidsinspectie eist van Schiphol Nederland B.V. en 8 bagage-afhandelingsbedrijven dat alle diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen uiterlijk eind december 2023 vervangen. Wanneer vervanging niet mogelijk is, moet door middel van maatregelen de blootstelling aan dieselmotoremissie worden geminimaliseerd.

In januari 2024 heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie het tweede definitieve deelbesluit over Schiphol gepubliceerd op het handhavingsverzoek van FNV. Het besluit gaat over maatregelen die op de luchthaven genomen moeten worden met betrekking tot onder meer het gebruik van vliegtuigmotoren rond platforms, Auxiliary Power Units (APU's) en het gebruik van diesel aangedreven vliegtuigvoorzieningen.

Tijdens herinspecties in 2024 is gebleken dat bedrijven op Schiphol meer elektriciteit vragen dan momenteel beschikbaar is. Er is onvoldoende netwerkcapaciteit beschikbaar, waardoor het momenteel voor de werkgevers op Schiphol airside niet mogelijk is om alle diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen te vervangen.

De verwachting is dat eind 2027 de stroomvoorziening voldoende is om de resterende diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen te vervangen, voor zover technisch uitvoerbaar. Bij diesel aangedreven voertuigen en overige arbeidsmiddelen die nog in gebruik zijn, verwacht de Arbeidsinspectie van de werkgevers op Schiphol dat maatregelen worden genomen om de blootstelling aan dieselmotoremissie te minimaliseren.