Directie Meldingen en Verzoeken

De directie Meldingen & Verzoeken (M&V) is verantwoordelijk voor de organisatie, uitvoering en sturing op het responsieve/reactieve toezicht (meldingen en verzoeken) en het samenspel daarin met programma's, analyse en onderzoek.

Daarnaast zorgt de directie voor de borging van tactische en operationele regionale samenwerking en is deze verantwoordelijk voor de kennis- en kwaliteitsboring op de uitvoerende werkprocessen. Het responsieve/reactieve werk is de spil in het werkproces van de Arbeidsinspectie. De directie M&V werkt nauw samen met de verschillende onderdelen van de organisatie.

Hoofdtaken directie M&V

  • Effectief en efficiĆ«nt ontvangen, opwerken en (doen) opvolgen van meldingen en verzoeken volgens de daartoe vast te stellen criteria en prioritering.
  • Sturen, monitoren en analyseren van de meldingenstroom en uitvoering van dit proces met het oog op informatiegestuurd werken, leereffecten voor het toezicht, (politieke) verantwoording en (trend)signalering.
  • Sturing, monitoring en analyse op meldingen en informatie die binnenkomt als ook de beoordeling, registratie, de uitzet en analyse hiervan.
  • Regionaal uitvoeren van meldingen en verzoeken in samenwerking met regionale ketenpartners en overheden en met interne afdelingen en het ontwikkelen en borgen van de samenwerkingsnetwerken in de regio.
  • Het op verzoek van programma's uitvoeren van landelijke en regionale programmatische/actieve toezichtwerkzaamheden gericht op gezond, veilig en eerlijk werk.
  • Het zorgdragen voor de vakontwikkeling en een professionele thuisbasis voor de inspecteurs op het terrein van ARBO en AMF (zoals het uitvoeren van inspectiebrede projecten en het opleiden/begeleiden van nieuwe inspecteurs).
  • Kennismanagement en kennisontwikkeling: de inhoud van operationele kennis en de borging hiervan.
  • Het zorgdragen voor de kwaliteitsontwikkeling binnen de vakgroepen.
  • Ondersteuning van inspecteurs.