Monitor arbeidsongevallen 2023
Er gebeuren dagelijks ongevallen op de werkvloer die in veel gevallen voorkomen hadden kunnen worden. Het is belangrijk dat arbeidsveiligheid een prominente plek heeft in het beleid van de werkgever.
Dit jaar bevat de Monitor arbeidsongevallen een verdiepend hoofdstuk over ongevallen waarbij arbeidsmigranten betrokken zijn.
Ongevalsonderzoek
De Nederlandse Arbeidsinspectie wil bijdragen aan het leren van (ernstige) arbeidsongevallen, zodat deze in de toekomst vaker kunnen worden voorkomen. Daarom stelt zij jaarlijks een Monitor Arbeidsongevallen op, aan de hand van de informatie die de Arbeidsinspectie verzamelt bij ongevalsonderzoek.
Cijfers arbeidsongevallen algemeen
De Arbeidsinspectie rondde in 2023 2.448 ongevalsonderzoeken af. Daarbij waren 2.386 slachtoffers betrokken, waarvan 69 dodelijk.
Gestarte en afgesloten onderzoeken 2023
Jaar | Gestarte onderzoeken | Afgesloten onderzoeken | Aantal slachtoffers afgesloten onderzoeken | Aantal dodelijke slachtoffers afgesloten onderzoeken | Aantal afgesloten ongevals-onderzoeken per 100.000 banen |
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2.145 | 2.133 | 2.132 | 51 | 26 |
2019 | 2.229 | 2.071 | 2.048 | 71 | 24 |
2020 | 2.051 | 2.244 | 2.260 | 68 | 27 |
2021 | 2.038 | 1.957 | 1.937 | 62 | 23 |
2022 | 2.418 | 2.295 | 2.357 | 40 | 26 |
2023 | 2.493 | 2.448 | 2.386 | 69 | 27 |
Aantal afgesloten ongevalsonderzoeken per 100.000 banen van werknemers in 2022 en 2023 naar sector
Sector | 2023 | 2022 |
---|---|---|
Waterbedrijven en afvalbeheer | 118 | 137 |
Bouwnijverheid | 105 | 129 |
Landbouw, bosbouw en visserij | 85 | 99 |
Vervoer en opslag | 67 | 66 |
Industrie | 65 | 72 |
Delfstoffenwinning | 26 | 14 |
Afgesloten ongevalsonderzoeken in 2023, uitgesplitst naar ongevalstype
Ongevalstype | Percentage |
---|---|
Vallen | 35% |
In contact met arbeidsmiddel of object | 26% |
Door iets geraakt | 20% |
Ongeluk met rijdend voertuig of rijdend werktuig | 10% |
Fysiek contact met mens of dier | 3% |
Contact met schadelijke stof of atmosfeer | 3% |
Contct met vuur, brand, explosie of elektriciteit | 2% |
Extreme fysieke belasting | 1% |
Bedolven, verdrinking of decompressie | 0% |
Het meest voorkomende ongevalstype was 'vallen' (35 procent), gevolgd door 'in contact met arbeidsmiddel of object' (26 procent), 'door iets geraakt' (20 procent) en 'ongeluk met voertuig of rijdend werktuig' (10 procent).
Afgesloten ongevalsonderzoeken in 2023 uitgesplitst naar ernst letsel
Letsel per ongevalstype | Percentage |
---|---|
Alleen ziekenhuisopname | 46% |
Geen ziekenhuisopname of blijvend letsel | 33% |
Alleen blijvend letsel | 12% |
Ziekenhuis en blijvend letsel | 6% |
Overleden | 3% |
De mate waarin er ernstig letsel wordt opgelopen verschilt per ongevalstype. Het overlijdenspercentage is bijvoorbeeld hoog (6 procent) bij ongevallen waarbij iemand een ongeluk krijgt met een voertuig of rijdend werktuig. De kans op blijvend letsel (met of zonder ziekenhuisopname) is weer hoog (33 procent) bij contact met een arbeidsmiddel, terwijl het overlijdenspercentage hier juist lager ligt (2 procent).
Cijfers arbeidsongevallen arbeidsmigranten RNI
Er is apart gekeken naar de groep arbeidsmigranten. Het gaat hier om personen in de Registratie Niet Ingezetene (RNI, onder andere voor personen die korter dan 4 maanden in Nederland verblijven en hier werken) zonder tijdelijk verblijfsadres en met een niet-Nederlandse achtergrond.
Arbeidsmigrant RNI vaker slachtoffer
Conclusie is dat er relatief veel arbeidsongevallen plaatsvinden met arbeidsmigranten in de RNI, namelijk 37 per 100.000 banen tegenover 26 bij de rest. Het gaat bij deze groep ook iets vaker om ernstige ongevallen. Bij de groep slachtoffers die arbeidsmigrant is in de RNI overlijdt namelijk 4 procent, terwijl dit in de restgroep slechts 2 procent is. Slachtoffers uit de groep arbeidsmigranten in de RNI zijn verder vaker uitzendkracht, jongere en erg kort in dienst op het moment dat het ongeval plaatsvindt.
Afgesloten ongevalsonderzoeken 2022 en 2023 arbeidsmigranten RNI en restgroep, uitgesplitst naar sector
Ongevalstype | RNI | Restgroep |
---|---|---|
Landbouw, Bosbouw en Visserij | 12% | 4% |
Industrie | 32% | 23% |
Bouwnijverheid | 16% | 18% |
Handel | 15% | 15% |
Vervoer en opslag | 14% | 11% |
Openbaar bestuur en overheidsdiensten | 0% | 5% |
Gezondheids-en welzijnszorg | 0% | 4% |
Specialistische zakelijke diensten | 2% | 4% |
Cultuur, Sport en Recreatie | 1% | 1% |
Onderwijs | 0% | 2% |
Overig | 8% | 12% |
Ongevallen met arbeidsmigranten in de RNI vinden vaker plaats in de industrie (met name vervaardiging van metalen constructies en slachterijen) en de Landbouw, bosbouw en visserij.
Afgesloten ongevalsonderzoeken 2022 en 2023 met arbeidsmigranten RNI en restgroep, uitgesplitst naar ongevalstype
Ongevalstype | Percentage Arbeidsmigrant in RNI (N = 203) | Percentage Restgroep (N = 3828) |
---|---|---|
Vallen | 27% | 34% |
In contact met arbeidsmiddel of object | 36% | 26% |
Door iets geraakt | 21% | 21% |
Ongeluk met rijdend voertuig of rijdend werktuig | 13% | 10% |
Fysiek contact met mens of dier | 0% | 3% |
Overig | 3% | 6% |
Arbeidsmigranten in de RNI krijgen vaker ongevallen waarbij zij in contact komen met een arbeidsmiddel of object (36 procent) dan de restgroep (26 procent). Het gaat daarbij vaak om ongevallen waarbij iemand in contact kwam met bewegende delen van een machine.
Nationaliteit arbeidsmigranten
Nationaliteit | Arbeidsmigranten in RNI met arbeidsongeval | Arbeidsmigranten in RNI totaal |
---|---|---|
Poolse | 49% | 39% |
Roemeense | 16% | 14% |
Bulgaarse | 6% | 7% |
Duitse | 4% | 6% |
Slowaakse | 3% | 0% |
Kroatische | 2% | 0% |
Hongaarse | 2% | 2% |
Litouwese | 2% | 2% |
Spaanse | 2% | 2% |
Letse | 0% | 2% |
Portugese | 0% | 2% |
Poolse arbeidsmigranten in de RNI krijgen relatief vaak een ongeval (49 procent van de ongevallen, 39 procent van de populatie), evenals Roemenen (16 procent van de ongevallen, 14 procent van de populatie). Verder krijgen ook Slowaakse en Kroatische arbeidsmigranten in de RNI wat vaker ongevallen (respectievelijk 3 procent en 2 procent van de ongevallen en 1 procent in de populatie).