Re-integratiedienstverlening Participatiewet

De gemeente heeft de taak om mensen in de Participatiewet inkomensondersteuning te bieden en te begeleiden naar betaald werk. Een groot deel van de doelgroep van de Participatiewet betreft mensen die kunnen werken, maar die het zonder ondersteuning niet redden op de arbeidsmarkt. De Nederlandse Arbeidsinspectie deed een onderzoek onder gemeentelijke klantmanagers naar de risico's en de knelpunten voor de doeltreffendheid van de re-integratiedienstverlening.

Onderzochte aspecten

De Arbeidsinspectie heeft het onderzoek gericht op een aantal aspecten die zij als voorwaardelijk ziet voor een doeltreffende dienstverlening om mensen naar werk toe te leiden:

  • Voldoende aandacht;
  • Effectieve en passende ondersteuning;
  • Werken loont;
  • Rekening houden met de menselijke maat en persoonlijke omstandigheden;
  • Partijen binnen het sociale domein werken goed samen;
  • Professionals krijgen mogelijkheden om hun kennis te benutten en vakmanschap te vergroten.

Knelpunten en risico's

De klantmanagers zijn doorgaans positief over het nut van hun werk, maar zij ervaren wel knelpunten. Op basis van de ervaringen van klantmanagers ziet de Arbeidsinspectie een aantal risico's voor de doeltreffendheid van de re-integratiedienstverlening:

  • Tijdgebrek door grote caseloads en tijdrovende administratieve verplichtingen.
  • Het ondersteuningsinstrumentarium dat klantmanagers kunnen inzetten is niet altijd toereikend en voldoende toegankelijk.
  • Beperkte mogelijkheden voor klantmanagers om hun vakmanschap op peil te houden en te ontwikkelen.